Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään. Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä. Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä.

Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: ”Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen.” Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Simon, minulla on sinulle puhuttavaa.” ”Puhu vain, opettaja”, fariseus vastasi.

”Oli kaksi miestä”, sanoi Jeesus. ”He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria. Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?” Simon vastasi: ”Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi.” ”Aivan oikein”, sanoi Jeesus. Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: ”Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä. Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän.” Ja hän sanoi naiselle: ”Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi.”

Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: ”Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi.” Mutta Jeesus sanoi naiselle: ”Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa.” Luuk.7:36-50

 

Hakeudu lähelle Jeesusta

Oletko huomannut Raamattua lukiessasi, kuinka Jeesuksen ympärille hakeutuu todella epämääräisiä tyyppejä? Maksullisia naisia, rikollisia, sairaita ja ihmisiä, jotka ovat joutuneet monella tavalla hankaluuksiin ja epäonnistuneet elämässään. Jeesus ei tee elettäkään hankkiutuakseen heistä eroon – päinvastoin hän toivottaa heidät tervetulleiksi ja viettää mielellään aikaa heidän kanssaan. Jeesus ei myöskään näytä karttavan niitä ihmisiä, jotka meidän silmissämme näyttävät kenties menestyjiltä, itsekeskeisiltä tai toisten yläpuolelle asettuvilta – kuten fariseus Simon, kenen kodissa Jeesus oli tällä kertaa aterialla.

Simonilla oli suuri vaikeus ymmärtää, miten ihmeessä Jeesus saattoi sietää syntisen naisen toimintaa jalkojensa kimpussa. Eikö jumalanmiehen luulisi pysyttelevän erossa kaikesta synnin saastuttamasta? Koko Vanha testamenttihan osoitti, ettei Jumala siedä syntiä tai vääryyttä pienimässäkään määrin. Eikö juuri syntiä vastaan tarvittu temppeliä, lukemattomia uhreja ja säädöksiä, jotka auttaisivat puhdistautumaan ja pysyttelemään Jumalan tarkoittamalla tiellä?

Simon ei sano ajatustaan ääneen. Ehkäpä pelkkä katse tai eleet riittävät. Jeesus tarttuu suoraan lapaan tarjottuun syöttöön ja pistää kiekon ylänurkkaan kertomuksella kahdesta maksukyvyttömästä velallisesta. ”Se joka on saanut anteeksi enemmän, rakastaa enemmän.”

Jeesus ottaa Simonin kiinni tämän tylystä kohtelustaan kutsuvierastaan kohtaan. Rakkauden puuttumisen takaa paljastuu väärä käsitys itsestä ja omasta syntisyydestä. Ehkäpä Jumalan armo ja anteeksiantamus eivät vielä olleet kirkastuneet Simonille toisin kuin syntistä elämää viettäneelle naiselle.

Martti Lutherin mukaan pyhitys on syvenevää synnin ja armon tuntemista. Lähellä Jeesusta näemme yhä selvemmin oman pahuutemme ja sen kuinka syvälle synnin juuret sydämessämme ulottuvat. Samalla pääsemme kuulemaan Jeesuksen sanat: ”Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi.”.

Jos tahdot rakastaa enemmän – hakeudu Jeesuksen lähelle. Vain hänen kohtaamisensa synnyttää elämää, joka haaskaa rakkautta ja vetää puoleensa epämääräisiä tyyppejä.

 

Mika Falk, toiminnanjohtaja Lahden Kohtaamispaikka

(Kirjoitus julkaistu Uusi tie 8/2018 hartauskirjoituksena)